Sygnaliści
Pełne wsparcie w zakresie wdrożenia systemu ochrony sygnalistów
Nowe obowiązki dla przedsiębiorców
Zgodnie z ustawą o ochronie sygnalistów, która weszła w życie 25 września 2024 r., na wielu podmiotach spoczął obowiązek wprowadzenia obowiązkowych procedur w zakresie zgłaszania naruszeń prawa. Niedopełnienie tych obowiązków jest dotknięte sankcją karną.
Przedsiębiorcy są zobligowani w szczególności do ustanowienia wewnętrznych procedur dokonywania zgłoszeń oraz zachowania należytej staranności przy podejmowaniu działań następczych.
W Gardens Tax & Legal oferujemy pełne wsparcie w zakresie wdrożenia systemu ochrony sygnalistów.
Kogo obejmują nowe obowiązki?
- Zgodnie z przyjętymi przepisami każdy przedsiębiorca zatrudniający minimum 50 pracowników i współpracowników ma obowiązek wdrożenia wewnętrznego systemu do obsługi zgłoszeń sygnalistów.
- Liczbę pracujących osób ustala się w oparciu o pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy oraz osoby świadczące pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy, np. umowę zlecenie, umowę o dzieło, umowę współpracy B2B.
Nasza propozycja
W Gardens Tax & Legal świadczymy Klientom pełne wsparcie w zakresie wdrożenia systemu ochrony sygnalistów, które obejmuje w szczególności:
- prowadzenie audytów zgodności posiadanych już procedur w zakresie whistleblowingu z obowiązującymi przepisami,
- przygotowanie i wdrożenie dedykowanej procedury zgłoszeń wewnętrznych oraz pozostałej dokumentacji wewnętrznej Klienta związanej z procesem zgłoszeń wewnętrznych, w tym: dokumentacji ochrony danych osobowych, regulaminów wewnętrznych, procedur rekrutacyjnych, wzorów umów,
- pełna obsługa zgłoszeń sygnalistów,
- prowadzenie szkoleń pracowników oraz kadry zarządzającej Klienta,
- wsparcie prawne i reprezentacja Klienta przy prowadzonych postępowaniach administracyjnych, sądowych i sądowoadministracyjnych będących skutkiem stwierdzonych naruszeń prawa.
Kompleksowość
Wdrażamy część prawną razem z wdrożeniem narzędzia IT. Nasz zespół przy wdrożeniu zajmie się wieloma aspektami firmy – w tym dostosowaniem dokumentacji RODO, dokumentacji pracowniczej, umów z kontrahentami.

MONITOROWANIE
Dzięki zgłoszeniom pod kontrolą pracodawcy masz wiedzę o problemach wewnętrznych i możliwość podjęcia działań naprawczych.
ANONIMOWOŚĆ
Anonimowość zgłoszeń, a także łatwość dzięki rozwiązaniu technologicznemu, zapewnia szybką informację od pracownika o problemie.
SZYBKOŚć REAKCJi
Szybka reakcja i odpowiedź, dzięki naszym działaniom w ramach wyjaśnienia spraw, pozwala na uniknięcie wyjścia z problemem przez pracownika na zewnątrz.

BEZPIECZEŃSTWO
Nie musisz obawiać się wycieku wrażliwych informacji i zgłoszeń – obowiązuje nas tajemnica zawodowa radcy prawnego, a system IT posiada zaawansowane zabezpieczenia.

Obiektywizm
Jesteśmy obiektywni i niezależni od struktur firmowych – działamy z zewnątrz.
Harmonogram
Naszym podstawowym celem jest szybkie przeprowadzenie wdrożenia systemu zgłoszeń, dlatego proces rozpoczynamy od analizy potrzeb Klienta. Badamy organizację firmy Klienta oraz strukturę osób pracujących na rzecz Klienta. Dokonujemy tego w toku spotkania z Klientem oraz pomocniczo poprzez przygotowaną przez nas autorską checklistę pytań.
Opracowujemy dedykowaną procedurę zgłoszeń wewnętrznych i wprowadzamy niezbędne zmiany w innych wewnętrznych dokumentach Klienta. Na życzenie Klienta reprezentujemy go w procesie konsultacji procedury ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami pracowników. Jeżeli Klient wybierze elektroniczny kanał zgłaszania naruszeń, na tym etapie nadzorujemy również proces implementacji dedykowanego systemu IT do obsługi zgłoszeń. System integrujemy z przygotowaną przez nas dokumentacją.
Opiekun klienta

Maciej Łokaj
radca prawny, partner w Gardens Tax & Legal
Skontaktuj się z nami!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na kontakt z naszej strony w sprawie opisanej przez Ciebie w formularzu. Administratorem Twoich danych będzie Gardens Tax & Legal z siedzibą w Łodzi przy al. 1 Maja 31/33 lok. 5, a dane będą przetwarzane – zgodnie z naszą polityką prywatności – na cele kontaktu w zgłoszonej przez Ciebie sprawie.